Vrouwenliefde Forum

Naar homepage

Welkom op het Vrouwenliefde Forum | Registreer | Gebruikerslijst | Login | Zoeken | Help   

Bericht:

Bericht: coming out na heterorelatie |  Gepost op: 23-01-2006 17:34 | Quote

6 december 2006. Datum waarop ik officieel uit de kast gekomen ben. Vanaf nu zal Sint Niklaas andere dingen bij mij oproepen dan chocoladeventjes en picknickjes.
Ik heb er nochtans lang over gedaan om uit de kast te komen. 13 jaar. 13 jaar, opgesloten in een uitzichtloze heterorelatie.
De moeilijkste stap was eigenlijk niet om uit de kast te komen. Ik weet al zo lang dat ik lesbisch ben, dat het eigenlijk geen probleem meer was om dat aan mezelf toe te geven.
Ook naar mijn familie toe had ik eigenlijk niet zoveel schrik, ik ben 34, oud en zelfstandig genoeg om zelf mijn boontjes te doppen, met of zonder hun goedkeuring.
Probleem echter, is dat mijn ex-partner, tevens mijn rechtstreekse werkgever is én ik bij hém inwoonde.
Uit de kast komen, betekende dus ook het risico lopen dat ik mijn job zou verliezen en op straat zou komen te staan, zonder auto, zonder inboedel, met slechts enkele luttele spaarcenten waarmee ik hoogstens enkele maanden kon overleven.
En toch heb ik de stap gezet.
Zijn reactie heeft zich in zowat alle mogelijke emoties verwoord. Woede, verdriet, onverschilligheid, moedeloosheid, angst, jaloersheid, om uiteindelijk, na meer dan een maand eindeloze discussies, over te gaan in begrip.
We zijn erin uiteindelijk in geslaagd om dit op een zakelijke, vriendschappelijke manier te bespreken.
Ik woon nu alleen, heb financiële onafhankelijkheid, ik werk voor de zaak als een ‘normale’ werknemer, voor de nodige tijd om een collega op te leiden, en voor mezelf om een andere job te vinden.
Tweede stap in het coming out-proces was dit aan mijn familie meedelen.
En dat was véél makkelijker dan ik gedacht had.
Eerst mijn moeder. Kort voor Kerstmis ben ik langsgeweest, ik had haar vooraf gebeld dat ik haar alléén wou spreken, dus zonder mijn vader.