Vrouwenliefde Forum

Naar homepage

Welkom op het Vrouwenliefde Forum | Registreer | Gebruikerslijst | Login | Zoeken | Help   

Bericht:

Bericht: coming out na heterorelatie |  Gepost op: 23-01-2006 17:34 | Quote

6 december 2006. Datum waarop ik officieel uit de kast gekomen ben. Vanaf nu zal Sint Niklaas andere dingen bij mij oproepen dan chocoladeventjes en picknickjes.
Ik heb er nochtans lang over gedaan om uit de kast te komen. 13 jaar. 13 jaar, opgesloten in een uitzichtloze heterorelatie.
De moeilijkste stap was eigenlijk niet om uit de kast te komen. Ik weet al zo lang dat ik lesbisch ben, dat het eigenlijk geen probleem meer was om dat aan mezelf toe te geven.
Ook naar mijn familie toe had ik eigenlijk niet zoveel schrik, ik ben 34, oud en zelfstandig genoeg om zelf mijn boontjes te doppen, met of zonder hun goedkeuring.
Probleem echter, is dat mijn ex-partner, tevens mijn rechtstreekse werkgever is én ik bij hém inwoonde.
Uit de kast komen, betekende dus ook het risico lopen dat ik mijn job zou verliezen en op straat zou komen te staan, zonder auto, zonder inboedel, met slechts enkele luttele spaarcenten waarmee ik hoogstens enkele maanden kon overleven.
En toch heb ik de stap gezet.
Zijn reactie heeft zich in zowat alle mogelijke emoties verwoord. Woede, verdriet, onverschilligheid, moedeloosheid, angst, jaloersheid, om uiteindelijk, na meer dan een maand eindeloze discussies, over te gaan in begrip.
We zijn erin uiteindelijk in geslaagd om dit op een zakelijke, vriendschappelijke manier te bespreken.
Ik woon nu alleen, heb financiële onafhankelijkheid, ik werk voor de zaak als een ‘normale’ werknemer, voor de nodige tijd om een collega op te leiden, en voor mezelf om een andere job te vinden.
Tweede stap in het coming out-proces was dit aan mijn familie meedelen.
En dat was véél makkelijker dan ik gedacht had.
Eerst mijn moeder. Kort voor Kerstmis ben ik langsgeweest, ik had haar vooraf gebeld dat ik haar alléén wou spreken, dus zonder mijn vader.
Toen ik aankwam kon ik alleen maar huilen. Dus vroeg ze me wat er scheelde, en ik zei dat ik niet eens wist waar te beginnen. Waarop ze me vroeg “Ben je lesbisch?”. Blijkt dat ze het al een hele tijd doorhad.
Vervolgens contacteerde ze mijn grootmoeder om het nieuws te vertellen, haar reactie was “Proficiat kind. Het vergt enorm veel lef om deze stap te zetten, we staan 100% achter je”.
Bleef nog mijn vader, wiens mentaliteit ik zou bestempelen als “Neanderthaler”. Compleet ouderwets, homofoob, kleine dorpsmentaliteit. Aangezien ik voor het ogenblik toch geen vriendin heb, verkoos ik af te wachten tot het ooit zo ver komt, het zou dan nog tijd genoeg zijn.
Dit was buiten de waard gerekend. Mijn grotmoeder is nog meer “proud” dan ik, en heeft tijdens de feestdagen de hele familie op de hoogte gebracht. Dus om te vermijden dat mijn vader het via-via zou vernemen, heeft mijn moeder hem toch maar op de hoogte gebracht.
En raar maar waar, hij neemt dit bijzonder goed op. “ze is oud en groot genoeg om te weten wat ze wil. En of ze nu met een man of een vrouw naar huis komt, mij om het even, het blijft nog altijd mijn dochter”.
Dus eigenlijk is dit een relatief gemakkelijke coming out geweest.
BEHALVE – ik ben nu wel uit de kast t.a.v. familie en vrienden. Maar ik woon aan de westkust, ken hier totaal geen plaatsen waar ik andere lesbische vrouwen kan ontmoeten, en zit bovendien met een serieuze drempelvrees. Ik ben nu eenmaal 34, had nog nooit een relatie met een vrouw (hoewel ik al meer dan eens stapelverliefd ben geweest); en heb zo het gevoel van, gaat men mij wel serieus nemen ? Ik bedoel, ik ben géén hetero op zoek naar een nieuwe ervaring, ben zelfs niet bi, maar leg dat maar eens uit als je pas uit een 13 jaar durende heterorelatie bent gestapt!
Vandaar dat ik mijn ‘coming out story’ hier wil achterlaten, in de hoop dat misschien iemand zich kan herkennen of begrip kan opbrengen voor mijn situatie ?
Alvast bedankt voor een ‘luisterend’ oor.

Reacties:

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 24-01-2006 20:52 | Quote

Wow, wat een verhaal, lijkt me heel mooi en evenwichtig, geeft moed, zoiets verwacht ikzelf (nu 34j) ook te kunnen realiseren tussen dit en een jaar (m'n man is al op de hoogte)... Het lijkt wel alsof je mijn toekomstig verhaal hebt neergeschreven... mooi die coming out, echt als in een droom (ik heb ook wel het gevoel dat m'n vader het weet, dat ik het niet echt zelf zal hoeven uit te spreken)...Ik heb ook nog nooit een lesbische relatie gehad en en ben ook getrouwd nu, maar weet wel dat dat uiteindelijk het leven is wat ik wil leiden...en ja...ook ik heb dezelfde drempelvrees... Ik heb nu niet veel tijd om te reageren, doe het later uitgebreider, maar ik wens je heel veel sterkte en wil je van harte bedanken dat je je verhaal hebt neergeschreven, het werkt inspirerend en geeft moed aan kastzittertjes zoals ik...
Toch nog een vraagje: heb jij kinderen?
Groetjes, Caro.

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 25-01-2006 12:15 | Quote

Is inderdaad heftig verhaal.
Ikzelf heb enkele weken geleden aan mijn man vertelt dat ik niet meer van hem hou en heftige gevoelens voor vrouwen heb. Heb hem gezegd dat ik wil scheiden.Terugkijkend hou je eigenlijk al die jaren jezelf voor de gek.
Gevoelens,kribbels,gedachten en dromen over en voor vrouwen eens moet het eruit. Het wordt eens tijd dat je aan je eigens gevoelens en verlangens denkt zeker nu er nog een toekomst voor je ligt.
Ben inmiddels 42 jaar en 20 jaar getrouwd en heb 2 kinderen. De beslissing valt moeilijk, maar zo nog 20 jaar samenleven met een man waar je niet meer van houdt geen sexuele gevoelens mee kan delen (vraag me wels eens af hoe heeft het zo kunnen lopen) daar pas ik voor.
Vandaar deze stap.
Ik zou graag met andere vrouwen willen praten/chatten om soort gelijke ervaringen uit te wisselen.
xxMuisxx

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 25-01-2006 12:58 | Quote

Ha lieve muis,
O ja ik wil welgraag met je mailen. ZIt in hetzelfde schuitje. Hou ontzettend van vrouwen, ben getrouwd met een man en heb een kind.
Ben 47 en wil graag voor mezelf kiezen, maar durf de coming out nog
niet te doen omdat mijn kind eerst beter op de rails moet zitten......
(denk alsmaar aan de gevoelens van anderen, weet ik)
Maar wat zou ik graag vrij zijn om voor mezelf te gaanleven.........
groetjes ikke

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 25-01-2006 13:00 | Quote

Ha muis nog even dit.
Op de femmzz kun je chatten doe ik iedere avond even met andere lieve dames...........ikke

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 25-01-2006 17:22 | Quote

Bedankt voor de reacties.
Inderdaad via Femzz zit ik ook wel eens op de chat maar alles vind ik daar oppervlakkig. Duurt een tijdje heb ik het idee om je weg te vinden daar. Is overigens wel een leuke site met heel veel verhalen en info.
mijn hotmail adres is ; jolandexxjolande@hotmail.com
dus kom maar op en vertel me alles.

groet allemaal
xxmuisxx

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 25-01-2006 22:18 | Quote

Dag Caro, Muis en Ikke :)
Ik ben opgelucht dat ik niet ‘de enige’ ben om niet tijdens de puberteit uit de kast te komen.
Mijn ‘coming out’ story klinkt nu inderdaad heel evenwichtig, er zijn ondertussen bijna twee maanden voorbij, ik kan jullie verzekeren dat ik in het begin de indruk had dat ik een levende jojo was. Niet omwille van mijn gevoelens. Uit de kast komen was voor mij de laatste stap, en eenmaal dié stap gezet, was ik in zo een euforische staat dat ik het wel van alle daken wou schreeuwen. Het jojo effect kwam van mijn ex, die, zoals ik al zei, constant van de ene emotie naar de andere overschakelde. (neen, Caro, ik heb geen kinderen, waardoor de situatie voor mij heel wat eenvoudiger is)
Maar ik denk toch niet dat ik er zou in geslaagd zijn om me hier alleen door te worstelen.
Ik heb een soulmate, Diane. Ze woont in San Fracisco, ander continent, andere taal, andere cultuur, andere generatie, … maar zelfde verhaal.
Diane heeft 25 jaar geleden haar man verlaten, met haar 5-jarige zoontje onder de arm, om helemaal opnieuw te beginnen, out and proud.
De reactie van haar man was eigenlijk bijna totaal dezelfde als deze van mijn ex, emoties kennen blijkbaar geen grenzen.
Dit alleen maar om te zeggen, zonder een luisteren ‘scherm’ of ‘oor’ zou ik niet staan waar ik vandaag sta.
Dus een goede raad voor jullie, praat erover, schrijf je gevoelens neer, doe dit stap voor stap, maar kom op voor jezelf.
En je kan me gerust ook mailen, ik heb niet de pretentie om te beweren dat ik ‘gouden raad’ kan geven, maar gelijkaardige ervaringen delen heeft mij enorm geholpen, dus ik ben hier voor jou. Vooral blijven volhouden !!!
Riaxoxo

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 26-01-2006 20:58 | Quote

inderdaad is het fijn om er met andere vrouwen over te praten/schrijven en dit doe ik inmiddels ook.
Lucht op en je weet dat er andere zijn met soortgelijke problemen en gevoelens.
Iedereen moet het om zijn eigen manier doen en er zelf voor gaan.
Of je nu kinderen hebt of niet en hoe oud je ook bent en hoelang je al getrouwd bent alles telt mee. Daarom is het ook zo vreselijk moeilijk. Je zet een vette stap in je toekomst...je denkt eens een keer aan jezelf.....aan je eigen gevoelens. De een neemt die stap wel en de ander niet en weer een ander blijft er eeuwig mee worstelen.
En uiteindelijk kan ik misschien ook wel trots zijn op mijzelf alleen voor nu ben ik onzeker, maak ik de juiste keus, wat staat me te wachten, hoe zal iedereen reageren.
En ja die mannen (ex) wat kunnen ze ons het leven ingewikkeld maken. Waarom snappen ze het niet.....dat het leven over is met hun.

Dit was het weer voor nu.
Sterkte allemaal en ga voor je gevoel.
xxmuisxx

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 02-02-2006 08:27 | Quote

Riaxoxo

je schrijft dat ik je gerust kan mailen.
Zou ik graag willen, maar wat is je mail adres.
liefs
xxmuisxx

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 06-02-2006 15:27 | Quote

hallo

ben ook aan het proberen uit de kast te komen,maar ondanks dat ik het voor mijn gevoel zeker weet,vindt ik het moeilijk om erover te praten,heb bijna 20 jaar hetro relatie gehad, heb al wel twee jaar de mooiste dromen over een relatie met een vrouw, ben gescheiden
hoop via dit forum iemand te vinden die er met mij over wilt chatten, groetjes caatje

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 08-02-2006 21:56 | Quote

hallo caatje,
chatten vind ik moeilijk maar als je wilt mailen, graag! ikke

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 02-03-2006 07:45 | Quote

Beste Bidule,

Ik vroeg me af hoe het met je gaat, 3 maanden na je coming-out! Lukt het met het zoeken van een job, het vinden van je eigen stek enz... Jouw verhaal lijkt zo erg op mijn volgende stap, dat ik heel erg benieuwd ben te vernemen hoe het met je gaat! Ik put nog steeds heel veel kracht uit je eerste reactie!

Groetjes,

Caro

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 08-03-2006 17:10 | Quote

Hallo Caro,
Met mij gaat het van dag tot dag beter. Iedereen (familie en vrienden) vindt dat ik er veel gelukkiger en jonger uitzie, en ik win ook elke dag aan meer zelfvertrouwen.
De situatie op het werk is niet altijd eenvouding, mijn ex heeft het er nog altijd moeilijk mee, en ziet me ook zienderogen veranderen. Hij voelt zich doodongelukkig, en ik ben in mijn leven nog nooit zo gelukkig en opgelucht geweest, en dat geeft soms wrijvel.
Het zakelijk akkoord blijft echter van kracht, ik blijf nog tot na het zomerseizoen voor de zaak werken, woon alleen in een woning op kosten van de zaak en heb een firmawagen ter beschikking. Zodoende kan ik nu beginnen sparen, zodat ik vanaf oktober / november voldoende financiële draagkracht heb om alleen te wonen, en een andere job te zoeken. Waar ga ik wonen ? Waar ga ik werken ? Daar heb ik voor het ogenblik nog geen idee van, en de twee zijn nauw verbonden. Meer werkgelegenheid in steden, maar lagere huurprijzen op het platteland. Met één inkomen een huur bekostigen is niet eenvoudig, het blijft nog even zoeken.
Dus nog altijd een hele hoop vraagtekens, maar sinds 6 december heb ik wél dagelijks een grote glimlach op mijn gezicht.
Je ziet, het is écht de moeite waard om door te zetten, hoe groot of onoverkomelijk de obstakels ook mogen lijken.
Je kunt me gerust mailen als je ervaringen wilt delen, of je kunt ook eens langskomen op het praatcafé van Goudou in Brugge. (misschien eventjes mailen vooraf om af te spreken)
Groetjes en houd de moed erin,
Ria xoxo

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 09-03-2006 21:52 | Quote

hoi Bidule,
Het eerste deel van jou verhaal is gelijk aan die van mij. Ik was 1 dag eerder op pakjesavond dat ik met mijn verhaal tegen mijn man kwam dat ik wilde scheiden. Vorig jaar maart had ik al verteld dat ik gevoelens had voor vrouwen. Pas na de zomervacantie ben ik aktief dingen gaan ondernemen om andere vrouwen te ontmoeten. Bij een wandeling in november ontmoette ik mijn huidige vriendin. Nadat we de 3e keer samen uit waren geweest, zoenden we elkaar en was voor mij alles zo klaar als een klontje. Dit is wat ik wilde en voelde. De volgende dag heb ik het mijn man verteld het voor ons voorbij was (na 28 jaar) en dat ik met haar verder wilde.
Nu 3 1/2 maand verder is er nog niets in gang gezet. We hebben geen kinderen dus zou het niet zo ingewikkeld liggen, maar mijn man kan er maar moeilijk mee overweg met zijn emoties. Mijn familie weet het pas sinds 2 weken en onze vrienden (gezamelijke) moeten nog op de hoogte worden gebracht. Hij wil het maar blijven uitstellen en dat levert spanningen op. Voel mij zo klem gezet en wil gewoon zo snel mogelijk verder. Op mezelf gaan wonen en een LAT relatie verder uitbouwen. Ik blijf nu tussen 2 personen in zitten. Gelukkig neemt mijn vriendin alle tijd voor mij, maar leuk is het natuurlijk niet.
Soms denk ik wel eens dat ik het maar hard moet spelen, maar dat wil ik eigenlijk niet. Is niet mijn aard, maar ik loop wel tegen mijn grenzen aan. Ik wil niet meer liegen tegen mijn vrienden en doen of er niets aan de hand is. Degene die het weten hebben gelukkig allemaal positief gereageerd, vandaar dat ik ook aan alle anderen mijn verhaal kwijt wil.
Wie herkent zich in dit verhaal en kan mij nog een goede tip geven.

liefs Sporty spice

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 31-03-2006 17:31 | Quote

ckOsmOs

Sterk geschreven .... je verhaal

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 03-04-2006 21:42 | Quote

Hey Bidule,

Ik ben eveneens 34j en woon in Lombardsijde. Ik mis een vriendin in de buurt, waarmee ik eens kan uitgaan en plezier maken. Ik heb sinds oktober vorig jaar een relatie van net geen 7 jaar achter de rug met een vrouw, die uiteindelijk voor een man koos. Nadien ben ik, weliswaar te vlug, een relatie begonnen met een getrouwde vriendin, die gelukkig voor haar gezin koos. Ze was het haar man en dochter verschuldigd, ikzelf was het mijn ouders verschuldigd... Het is een lang verhaal. We hebben velen met onze relatie gekwetst en moeten dit allebei op onze manier verwerken. De ene dag lukt het al beter dan de andere.
De donderdagavond ga ik naar een praatcafé in Brugge. Daar kijk ik naar uit, want ik voel me er goed, maar de rest van de week is een strijd tegen de eenzaamheid.
Als je eens wil afspreken of reageren, graag. Mijn e-mail is nathsenior@msn.com

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 04-02-2010 10:08 | Quote

HOI

Net meer bij toeval je berichtje gelezen. Ik was 39 toen ik uit de kast kwam, met 3 kids!
Nu woon ik samen met mijn vriendin, alles loopt oke, mijn leven is in rustiger vaarwater en ik ben eindelijk mezelf, 100%
Zoek contact via internet, COC etc. Zo heb ik mijn eerst en tweede vriendin ook ontmoet. Valt echt reuze mee.
Ga ervoor!

Jacky

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 28-02-2010 11:04 | Quote

ben na 30 JAAR huwelijk in een lesbische relatie terechtgekomen en was zeer gelukkig. Nu 3 jaar later is de relatie afgesprongen omdat ze het niet aankon om samen te wonen. Daar sta ik dan, heb mijn echtgenoot verlaten (was een lieve man) en koos voor haar: nu terug alleen: op 53 jaar! maar wil er terug voor gaan! zou er nog een dekseltje passen op mijn "potje"?
groetjes m

(
Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 20-03-2010 23:53 | Quote

z4eOmR <a href="http://ljrawftrylgg.com/">ljrawftrylgg</a>, [url=http://dylkvkmfaxov.com/]dylkvkmfaxov>, [link=http://mjeklnruiaav.com/]mjeklnruiaav
, http://podifusoedzq.com/

( Naar boven )

Bericht: re: coming out na heterorelatie | Gepost op: 20-03-2010 23:54 | Quote

BBkagp <a href="http://qbafvtsysvhx.com/">qbafvtsysvhx</a>, [url=http://fbwrixvsawip.com/]fbwrixvsawip>, [link=http://balivowqomga.com/]balivowqomga
, http://tcrgbzkoilsq.com/

( Naar boven )

� Copyright 2003 - 2006 12Forum.nl
Domeinregistratie door: Domeinstad