Prikbord De Kale Berg
     Welkom op Prikbord De Kale Berg | Registreer | Gebruikerslijst | Login | Zoeken | Help   

Bericht:

Bericht: Afstuderen op de Ventoux |  Gepost op: 26-09-2008 23:16 | : 26-09-2008 23:19 door Hah | Quote

Dag liefhebbers,

3 jaar geleden hebben we de as van mijn schoonvader, een Simpsonliefhebber, uitgestrooid op de Ventoux. Hier zag ik de renners de berg op klauteren waardoor ik zelf ook ben gaan fietsen. Ik stelde me als doel om de Ventoux een jaar later op mijn verjaardag 2 augustus zelf te beklimmen, dat zonder af te stappen gelukt is. Later besefte ik me dat vanwege de grote drukte en de harde wind ik eigenlijk niets van de omgeving of de uitzichten gezien.

Op dit moment begin ik met afstuderen aan de Academie van Bouwkunst in Arnhem. Dit met als doel om architect te worden. Gezien mijn eigen ervaring op de top met veel mensen, auto's en wind, ben ik van plan om op de top een ontwerp te maken voor een paviljoen. Een ruimte waar je (als renner, wandelaar, bezoeker, toerist enz.) kan uitrusten, kan genieten van wat je hebt bereikt en wat je ziet...

Op dit moment ben ik me aan het verdiepen in de berg. Met name de schilderkunst, de literatuur en de filosofie. Dus deze website is zeer waardevol. Daarbij wil ik ook graag de meningen en gedachten van meer mensen horen. Met name over de faciliteiten op de top. Wat ontbreekt er, wat kan beter of moet het zo blijven.... Zou je er willen overnachten, meer parkeeplaatsen enz. Wanneer jullie hier wat over kunnen zeggen dan kan dat voor mij heel waardevol zijn.

Ik wil nog opmerken dat het een fictieve opdracht is, dus dat het nooit gebouwd gaat worden.

Ik lees graag van jullie.

Vriendelijke groet,
Arnout Hasselaar.

Reacties:

Bericht: re: Afstuderen op de Ventoux | Gepost op: 30-09-2008 19:06 | Quote

---Origineel geplaatst door: CIOCC---
Hallo Arnout,

Ik heb daar wel foto's van gemaakt. Die zou ik je kunnen mailen wanneer ik je adres mag ontvangen.

Groet van Anton

Je kan naar iemand op dit prikbord mailen door op zijn naam in de linkerkolom te klikken. Je kan alleen geen bijlagen meesturen.

Mr. Mont Ventoux (Cinglé nr. 1177) - - Lees 'De kale berg - Op en over de Mont Ventoux' - Nu zevende druk!

(
Naar boven )

Bericht: re: Afstuderen op de Ventoux | Gepost op: 30-09-2008 18:15 | Quote

Hallo Arnout,

Toevallig lees ik jouw bericht met betrekking tot je afstudeerontwerp.
Daar krijg ik kippevel van. In positieve zin dan. Een fictief ontwerp waarbij je vorm kunt geven aan het gevoel wat je hebt ondervonden bij het beklimmen en "achterlaten'" op de kale berg.
Zelf heb ik hem vorig jaar samen met 6 fietsvrienden vanaf de 3 kanten opgefietst. Elke kant heeft zo zijn eigen charmes. Wel is het bovenkomen elke keer haast hetzelfde. Bevrijding en emotie van de heersende elementen. Vanzelfsprekend de wind, maar zeer zeker het gevoel dat de berg esthetisch wellicht kaal is op de top maar emotioneel niet meer. Inmiddels hebben veel verhalen de top volledig bedekt met gebeurtenissen. Al die verschillende gebeurtenissen (posi- en negatief) kleuren de top.
Misschien hoeft jouw ontwerp niet op een plaats te blijven maar kan afhankelijk van de dingen die daarboven gebeuren, zichzelf verplaatsen (door windenergie). Karakteristiek voor de berg vind ik zeker de gele cirkel in de palen langs de kant van de weg naar de top. Die kleur geel tegen de achtergrond van een strak blauwe lucht. Ik heb daar wel foto's van gemaakt. Die zou ik je kunnen mailen wanneer ik je adres mag ontvangen.
Een van de beklimmingen gaat vanuit Malaucene. Die keer dat we met de groep omhoog fietsten blies de wind de kleinde steentjes zo hard tegen de stalen vangrailen, dat het leek alsof we werden beschoten. Dat geluid van steentjes tegen het staal, tingj, pjingj etc. Zeer bijzondere ervaring die mij nog steeds bijblijft door terug te denken aan al die wielrenwedstrijden waarin door de renners werd gejaagd op de koplopers in de koers. Of "gejaagd door de wind" met Clark Gable. Referenties en links naar elementen in de kunst en uit de cultuur zijn op die manier talloos te vinden. Nu alleen nog vertalen naar een vorm die voor jou aansluit bij de Kale Berg. Zelf heb ik lang geleden de Kunstacademie St Joost in Breda mogen afronden (architectonische vormgeving en interieur). Door die achtergrond ben ik natuurlijk zeer gefascineerd door jou voornemen een fictief project te bedenken op de Mont Ventoux.

Wanneer je nog meer reacties van mijn kant zou willen, laat het dan maar weten.

Groet van Anton

(
Naar boven )

Bericht: re: Afstuderen op de Ventoux | Gepost op: 27-09-2008 14:14 | Quote

Fantastisch project !

Veel succes ermee.

2007: Malaucene - Top --> 2u02m23s (mtb) *** 2008: Sault - Top --> 1u31m05s / Bedoin - Top --> 1u34m09s *** 2009: Malaucene - Top --> 1u43m56s

(
Naar boven )

Bericht: re: Afstuderen op de Ventoux | Gepost op: 27-09-2008 11:25 | Gewijzigd: 27-09-2008 23:31 door WillemJS | Quote

Dag Arnout!

Ik ben mede-auteur van De kale berg - Op en over de Mont Ventoux en werk o.a. mee aan www.beleefdemontventoux.nl.

Ik vind je afstudeeronderwerp een briljante keuze en ik ben er zéér in geïnteresseerd. Vooral de zaken die meer "zijdelings" de Mont Ventoux raken houden mij momenteel bezig. Zo ben ik al een poos aan het proberen de vinger te krijgen achter die bekende mythische, je zou haast zeggen bijna religieuze uitstraling van de berg: wat is het toch dat de mensen zo fascineert, ook (en soms: juist) buiten het fietsen om? In mijn achterhoofd leeft het plan daar in een volgende druk van De kale berg - Op en over de Mont Ventoux een hoofdstuk aan te wijden.

Ik begrijp uit je bericht dat jij je momenteel met min of meer dezelfde dingen bezighoudt. Zou je in dit verband eens via de mail contact met me willen opnemen? Mijn adres: wammjs@hotmail.com

Zoals collega Lex Reurings al opmerkte: De kale berg - Op en over de Mont Ventoux zal je heel wat basisinformatie bezorgen.

Ik hoor graag van je.

WillemJS - Cinglé 876

WillemJS -- Cinglé nr. 876; mede-auteur van 'De kale berg - op en over de Mont Ventoux' - Nu zesde druk! ISBN-10: 90-6005-683-3; ISBN-13: 978-90-6005-683-7. Kijk ook eens op www.beleefdemontventoux.nl

(
Naar boven )

Bericht: re: Afstuderen op de Ventoux | Gepost op: 27-09-2008 08:01 | Quote

---Origineel geplaatst door: Hah---

Ik wil nog opmerken dat het een fictieve opdracht is, dus dat het nooit gebouwd gaat worden.

Die laatste zin is een hele geruststelling, voor mij althans. Want er moet op de top van de kale berg helemaal niets veranderen. Het moet vooral zo blijven.
Nu we dit weten kunnen we ons natuurlijk wel lekker uitleven, want ik vind deze afstudeeropdracht wel heel leuk. Ik ben ook heel benieuwd naar de reacties op je oproep en nog meer naar het uiteindelijke resultaat.
Als het dan nooit gebouwd gaat worden, dan hoop ik wel dat je het hier op www.dekaleberg.nl wil laten zien.
Ik hoop dat er massaal gereageerd wordt.
PS: in het boek De kale berg vind je nog veel meer informatie...

Mr. Mont Ventoux (Cinglé nr. 1177) - - Lees 'De kale berg - Op en over de Mont Ventoux' - Nu zevende druk!

(
Naar boven )

� Copyright 2003 - 2006 12Forum.nl
Domeinregistratie door: Domeinstad