Prikbord De Kale Berg
     Welkom op Prikbord De Kale Berg | Registreer | Gebruikerslijst | Login | Zoeken | Help   

Bericht:

Bericht: Onaardig gedrag Fransen |  Gepost op: 27-06-2009 15:19 | : 27-06-2009 17:29 door Prikbord_Mont_Ventoux | Quote

Hallo fietsliefhebbers,
ik ben net terug van een weekje fietsen op en rond de M Ventoux. Met 8 fietsvrienden elke dag tochtjes gereden. Ik ben al verschillende keren in die omgeving aan het fietsen geweest. Deze keer was voor het eerst opvallend 'anders'.
Al op het eerste fietstochtje gebeurde er iets onverwachts. We reden tussen Malaucene en Bedoin in een lange sliert achter elkaar. Plotseling voel ik een harde klap tegen mijn linkerarm. Ik keek en zag dat er een ei tegen aan was gekomen. Het duurde even voor ik besefte dat dit ei niet uit een boom was gevallen. Een fietsvriend verder op in de sliert had een ei in zijn nek gehad. De eieren bleken uit een tegemoet komende auto naar ons toe te zijn gegooid. Zo'n ei komt dan met een vaartje van zo'n 100 km/uur tegen je arm. Ik had snijwonden van de schaal en een dikke blauwe plek door de impact van het ei. Degenen die het ei gooiden hebben zich (hopelijk) niet gerealiseerd wat het gevolg had kunnen zijn als ik het ei in mijn oog had gekregen. Die gevolgen laten zich wel raden. Onaardig gedrag van de Fransen!
De volgende dagen waren er meer incidenten: automobilisten die de ruiten van hun auto opeens gaan besproeien als ze ons passeerden, wegwerpgebaren, irritatie en geblaas als ze moesten wachten op een rotonde, getoeter en agressieve gebaren. Wij deden niets onfatsoenlijks, gewoon fietsen. Er is duidelijk een groep Fransen die zich ergeren aan fietsers op hun wegen.
Ik fiets al 20 jaar in Frankrijk en heb dit nog nooit meegemaakt. Het aparte is dat het nu niet één incident was, maar meerdere, oftewel, significant onaardig gedrag. Waarom is dit? Klopt het dat het van de laatste tijd is? Ik ben erg benieuwd of meerdere fietsers te maken hebben gehad met dit soort zaken. Verder is een waarschuwing om een bril te dragen denk ik niet misplaatst. Het eiergooien zal maar een rage worden onder Franse automobilisten, een melding van dit incident kan misschien een erger ongeluk voorkomen.

Met vriendeljke groeten, Wim van Uden

OPROEP:
Heb jij ook dergelijke ervaringen opgedaan? Laat het hier dan weten.

Mr. Mont Ventoux (Cinglé nr. 1177) - - Lees 'De kale berg - Op en over de Mont Ventoux' - Nu zevende druk!

Reacties:

Bericht: re: Onaardig gedrag Fransen | Gepost op: 27-12-2009 09:22 | Quote

In al die jaren dat wij naar"onze"berg en omgeving gaan heb ik gelukkig nog geen persoonlijke aanval gehad,gekken heb ik wel gezien!Maar...de eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit niet alleen Fransen waren,ja ja ook Belgen,Nederlanders,Duitsers en zelfs enkele Engelse!
Aardig is dit niet,en ja er zouden zware boetes moeten voor zijn!
Uit ervaring weet ik wel dat het met zulke mentaliteit nog veel erger gesteld is in Vlaanderen en de Catalaanse"bergen"(Catalonië-Spanje)

(
Naar boven )

Bericht: re: Onaardig gedrag Fransen | Gepost op: 07-09-2009 11:43 | Quote

Hallo, sinds acht jaar ga ik in de zomermaanden fietsen op en rond de Ventoux en begin augustus heb ik voor het eerst iets gelijkaardigs meegemaakt. Na een tochtje via de Gorges de la Nesque en de Col des Abeilles, ben ik in Villes sur Auzon gestopt om m'n fietsverlichting aan te zetten, want het begon te schemeren en ik moest nog tot in Bedoin. Net voor Flassan kwamen twee volgeladen Franse auto's me tegemoet en stopten een paar meter voor me. Er kwamen een paar jonge gasten uitgestapt en op me toe die me zacht gezegd niet echt vriendelijk bekeken. Nu zie ik er nogal uit de kluiten gewassen uit, en kon net doorrijden, maar na enkele seconden werd ik uitgescholden voor rotte vis omdat mijn achterlicht zogezegd niet werkte (wat het wel deed maar bon.) Een paar bochten verder kwam ik een overstuur Nederlands echtpaar tegen dat voortdurend achteromkeek na een gelijkaardige ontmoeting en te voet verder ging. Leuk is anders.
Ik denk dat de overspoeling van de streek door supporters tijdens de Tour er voor iets tussenzit. Jammer.

(
Naar boven )

Bericht: re: Onaardig gedrag Fransen | Gepost op: 31-08-2009 20:40 | Quote

De eerste week van augustus rond en op de MV gefietst. Met een viertal andere fietsvrienden. Geen enkel probleem gehad of het zou een groepje jongeren in een auto moeten zijn, die het nodig vonden naar ons de middelvinger op te steken. Het was 's ochtends vrij vroeg, dus wellicht moesten ze nog gaan slapen na een nachtje doorzakken en waren ze een beetje vermoeid )

De meeste autmobilisten wachten netjes, rijden met een fraaie boog om je heen. En inderdaad, op cols en bochtige wegen netjes aangeven met de hand dat ze kunnen inhalen.

Kortom, van een kentering wat mij betreft geen sprake. Zie de incidenten maar als uitzondering op de bekende regel.

Ruud

(
Naar boven )

Bericht: re: Onaardig gedrag Fransen | Gepost op: 29-08-2009 11:42 | Quote

Ik ben er gaan fietsen van 8 tot 15 augustus. Ik heb geen onaardig
gedrag van fransen of automobilisten waargenomen. Ik was wel alleen en heb enkele malen met fransen samen gefietst, die ik op de weg ontmoet heb.
Ik kan wel begrijpen bij grote groepen dat het irritatie kan opwekken
omdat men die groep dan moeilijker kan passeren.
Fransen zijn sociale en aangename mensen, maar als die in een
auto stappen, zijn het andere mensen (egoïsten). Men haalt in in bochten waar geen zicht is en waarbij je juist met 2 auto 's kan passeren. Stel je voor dat er een andere auto afkomt of als fietser een afdaling doet, je hebt prijs.

Ikzelf heb de afdaling met de wagen gedaan wegens te gevaarlijk.
In de afdaling heb ik genoeg gezien (in de auto) : het is levensgevaarlijk met die fransen. Er waren verschillende kreten van fietsers te horen.
Bij de beklimming deed ik teken met mijn linkerhand bij het naderen van een bocht dat er een voertiug afkwam. Dan wachten ze wel.
In de bocht deed opnieuw teken met mijn linkerhand dat de weg vrij was. Dat appreciëren ze wel (een claxon of een handje).

(
Naar boven )

Bericht: re: Onaardig gedrag Fransen | Gepost op: 28-08-2009 21:36 | Quote

Hoi,

Pas terug van een weekje Mont Ventoux na een verblijf in Blauvac.

Na de berichtgeving hier wil ik toch even mijn ervaringen delen tijdens mijn verblijf. Ik heb dus totaal niks gemerkt van het onaardige gedrag van de fransen. Heb beklimmingen gedaan vanuit Bedoin, Malaucene en Sault, kreeg zelfs aanmoedigingen. Tijdens afdalingen naar Sault bleven ze speciaal achter mij hangen om mij niet tot last te zijn. Heb dan teken gedaan om door te rijden en tijdens voorbijrijden kreeg ik nog een vriendelijk woordje van appreciatie, ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen was. Tijdens mijn tochtje door de "Gorges de la Nesque", Sault via Col des Abeilles terug naar Blauvac heb ik ook niks anders dan vriendelijke franse chauffeurs gezien. Enfin, voor mij was het weer aangenaam fietsen op en rond de Mont Ventoux.

Sportieve groeten

Marc, Heerser v/d Ventoux

(
Naar boven )

Bericht: On-?-aardig gedrag Fransen | Gepost op: 13-07-2009 19:56 | Gewijzigd: 13-07-2009 19:57 door Willy V+2 | Quote

We hebben vorige week 5-11 juli een ganse week rondgefietst rond de Ventoux met een groep van 10 tot 25 man.
En van onaardige Fransen hebben wij niet veel gemerkt, wel enkele buitenlanders.
We hebben er wel op gelet om de autobestuurders niet te irriteren. Het achterkomend verkeer werd met handgebaren op de hoogte gehouden of de weg na de bocht vrij was of niet. Op drukke banen netjes achter mekaar met een gaatje tussen zo dat de wagens in geval van misrekening even kunnen inschuiven.
En regelmatig kregen we dan een handgebaar of tevreden "toetje" als reactie.
Met hoffelijkheid van onzentwege kan veel irritatie vermeden worden.
Niet elke Fransman moet leven van het toerisme en de buitenlanders. En wie ergert zich in zijn thuisland niet als hij even voor een rood licht moet wachten?
Volgens mij zijn die eitjes maar een storm in een glas water.
De keuze van het parcours speelt natuurlijk ook een grote rol. Want in de omgeving van de Ventoux zijn nog talrijke heel rustige wegeltjes .....

Willy

(
Naar boven )

Bericht: re: Onaardig gedrag Fransen | Gepost op: 30-06-2009 13:28 | Quote

Hoi,

Met veel ontzetting heb ook ik je verhaal gelezen. Ik vraag me dan ook af of jullie met twee naast elkaar of volledig na elkaar gereden hebben op dat moment.
Wat ik wel weet is dat heel veel Fransen razend worden (of nog erger) als je met twee naast elkaar rijdt. Een zestal jaar geleden heb ook ik in Narbonne een vervelend avontuur beleefd. Normaal rijden mijn vrouw en ik nooit met twee naast elkaar. Opeens reden we daar op een afgelegen weg van wel 20 m breed waar geen verkeer was. Die weg was zo breed dat er zeker zes auto's naast elkaar konden rijden. Ik dacht... ik ga eens naast mijn vrouw rijden, plaats zat. Komt daar opeens een tegenligger de rijweg oversteken om schuinweg naar ons toe te rijden. Ik dacht eerst dat het een gek was die ons ging omverrijden. Toen hij een tiental meter voor ons was remde hij af en begon ons al rijdende de huid vol te schelden. Ik schat dat het een man van rond de 75-80 jaar moet geweest zijn in een aftandse wagen.
Zo zie je maar wat je kan beleven als je met twee naast elkaar rijdt in Frankrijk.
Om dan niet te spreken over die keer dat we op de Col du Cabaretou in de Languedoc door een tientonner met opligger gewoon van de weg gereden werden door ons kort de pas af te snijden toen hij ons overstak. Levensgevaarlijk!!! Indien we op de weg bleven rijden dan kwamen we gewis en zeker onder zijn achterwielen terecht. En er was zeker geen tegenligger op dat moment, dus hij had genoeg plaats om uit te wijken. En daar reden we wel achter elkaar.
Wat ik me wel afvraag is of je in Frankrijk wel met twee naast elkaar mag rijden. Ikzelf weet het niet hoor. Iemand een antwoord hierop?

Marc, Diable nr 4, Bellem

(
Naar boven )

Bericht: re: Onaardig gedrag Fransen | Gepost op: 29-06-2009 21:42 | Quote

LS,

Allereerst, dit is niet best. Wat een idioten. Ik zou ook heel erg link zijn geworden!

Hoe onbegrijpelijk ook maar in Nederland zijn doden gevallen agv het gooien van stenen van viaducten. Maar om dan te spreken dat Nederlanders een andere attitude hebben gekregen. Dat schiet mijns inziens wat door. Ik vind de Fransen juist erg prettig voor fietsers, zeker in Bedoin!

Houd het op een incident en probeer ook de mooie aspecten van een fietstocht in de prachtige Vaucluse te onthouden

(
Naar boven )

Bericht: re: Onaardig gedrag Fransen | Gepost op: 28-06-2009 19:10 | Quote

Onbegrijpelijk is dat! Dat sommige mensen agressief worden als je in het midden van de weg gaat fietsen of onverantwoorde risico's neemt, daar kan ik nog inkomen. Maar dat men met eieren gooit als je gewoon in groep achter elkaar rijdt... komaan zeg, waar gaan we naartoe!
Ik denk dat het aantal fietstoeristen de laatste jaren is blijven groeien, en dat je de oorzaak daar een beetje moet gaan zoeken. Meer fietsers op de weg is ook gelijk aan meer kans op 'wangedrag' van bepaalde fietsers. Ik denk dat sommige Fransen het daarvan op de heupen krijgen. Ik denk ook dat je het incident met de eieren als losstaand feit moet bekijken. Dat waren misschien jongeren die hun aan het vervelen waren. Maar de algemene gedragsweiziging van de Fransen is een stuk zorgwekkender...

2007: Malaucene - Top --> 2u02m23s (mtb) *** 2008: Sault - Top --> 1u31m05s / Bedoin - Top --> 1u34m09s *** 2009: Malaucene - Top --> 1u43m56s

(
Naar boven )

� Copyright 2003 - 2006 12Forum.nl
Domeinregistratie door: Domeinstad