Mr. Mont Ventoux (m) Prikbord Baas
Homepage | Email
|
|
| Bericht: Onaardig gedrag Fransen | Gepost op: 27-06-2009 15:19 | : 27-06-2009 17:29 door Prikbord_Mont_Ventoux | Quote |
Hallo fietsliefhebbers,
ik ben net terug van een weekje fietsen op en rond de M Ventoux. Met 8 fietsvrienden elke dag tochtjes gereden. Ik ben al verschillende keren in die omgeving aan het fietsen geweest. Deze keer was voor het eerst opvallend 'anders'.
Al op het eerste fietstochtje gebeurde er iets onverwachts. We reden tussen Malaucene en Bedoin in een lange sliert achter elkaar. Plotseling voel ik een harde klap tegen mijn linkerarm. Ik keek en zag dat er een ei tegen aan was gekomen. Het duurde even voor ik besefte dat dit ei niet uit een boom was gevallen. Een fietsvriend verder op in de sliert had een ei in zijn nek gehad. De eieren bleken uit een tegemoet komende auto naar ons toe te zijn gegooid. Zo'n ei komt dan met een vaartje van zo'n 100 km/uur tegen je arm. Ik had snijwonden van de schaal en een dikke blauwe plek door de impact van het ei. Degenen die het ei gooiden hebben zich (hopelijk) niet gerealiseerd wat het gevolg had kunnen zijn als ik het ei in mijn oog had gekregen. Die gevolgen laten zich wel raden. Onaardig gedrag van de Fransen!
De volgende dagen waren er meer incidenten: automobilisten die de ruiten van hun auto opeens gaan besproeien als ze ons passeerden, wegwerpgebaren, irritatie en geblaas als ze moesten wachten op een rotonde, getoeter en agressieve gebaren. Wij deden niets onfatsoenlijks, gewoon fietsen. Er is duidelijk een groep Fransen die zich ergeren aan fietsers op hun wegen.
Ik fiets al 20 jaar in Frankrijk en heb dit nog nooit meegemaakt. Het aparte is dat het nu niet één incident was, maar meerdere, oftewel, significant onaardig gedrag. Waarom is dit? Klopt het dat het van de laatste tijd is? Ik ben erg benieuwd of meerdere fietsers te maken hebben gehad met dit soort zaken. Verder is een waarschuwing om een bril te dragen denk ik niet misplaatst. Het eiergooien zal maar een rage worden onder Franse automobilisten, een melding van dit incident kan misschien een erger ongeluk voorkomen.
Met vriendeljke groeten, Wim van Uden
OPROEP:
Heb jij ook dergelijke ervaringen opgedaan? Laat het hier dan weten.
Mr. Mont Ventoux (Cinglé nr. 1177) - - Lees 'De kale berg - Op en over de Mont Ventoux' - Nu zevende druk!
|
|