Welkom op het Forum van De wereld van de DISCUSVIS.
DISCUSVISSEN & AMERIKAANSE CICHLIDEN
Het grootste assortiment discusvissen
en meervallen
van Nederland.

Onze winkel zit boordevol met vissen. Discus méér dan 500 (vanaf 7cm), meer dan 90 soorten L-nummers (grootste collectie van Nederland!!) en grote keuze uit andere bijvissen voor in het discusaquarium. Keuze uit zestig aquaria met méér dan 10.000 liter water. Verder kunt u bij ons terecht voor alle techniek (zoals CO2, digitale watertesters, ionenwisselaars, thermostaten, alarmsystemen enz.) en alle aquariumbenodigdheden. Teveel om op te noemen.
Het adres is Kerkbuurt 45 te Westzaan (vlak bij de Watertoren)
De openingstijden:
Dinsdag - woensdag - vrijdag van 10.00 - 17.30
Donderdag van 13.00 - 21.00
Zaterdag van 10.00 - 17.00

Tot ziens in Westzaan!
Leo Lammerse - Melvin Sengers

Forum De wereld van de DISCUSVIS
     1.Registreer je ---> 2.Log in ---> 3.Post berichtje | Registreer | Gebruikerslijst | Login | Zoeken | Help   

« vorige |1|2|3|4|5|6|7| volgende »

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 17-01-2010 11:44 | Quote

Poeh, lang geleden. Al is de bak nu even niet op zijn mooist, heb ik er vanmorgen eens wat foto's van gemaakt. Er zijn nu slechts 2 tl's aan dus de bak oogt wat geel, ik vind dat niet lelijk zeker in de ochtend uren niet.
Sinds de garnalen allemaal zijn opgegeten door de discus heb ik last van groene alg op de bladeren. De planten groeien nu ook slecht. Mijn plan is om er weer of 50 vuurgarnalen in te doen of een aantal grotere Japonica's. Daar ben ik nog niet over uit. Aangezien ik er zelf enorme goede ervaringen mee heb, garnalen inzetten tegen alg, vind ik dit de beste oplossing voor mijn alg probleempje.

Jacqueline; Team De wereld van de DISCUSVIS www.plecoforum.nl

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 17-01-2010 12:02 | Quote

Mooie bak hoor alhoewel het voor mij wel iets rommeliger mag die plant met die drijfbladeren doet het ook goed zeg daar ben zeker jaloers op trouwens al je planten doen het goed zo te zien.
Wat vind jij van de behandeling met gerstestro of Barley Straw extract tegen alg die veelal in koivijvers wordt toegepast?

Groet Chris

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 17-01-2010 12:03 | Quote

Je bak ziet er schitterend uit.

Alleen in de linkerhoek zie ik je verwarming zitten.

WATCHING FOOTBALL IS NOT A CRIME!!!!!!!!!!

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 17-01-2010 15:13 | Gewijzigd: 17-01-2010 15:15 door jacben | Quote

Bedankt allebei voor de complimentjes

Chris, die Hydrocleis doet het inderdaad heel fijn. Mijn belevenis van deze plant is dat hij het goed doet in een discusbak, met CO2 en plantenvoeding, zonder bodemvoeding. Zodra hij een aantal stengels gevormd heeft gaat hij stekken. De eerste stekjes knip ik weg zodat de plant goed kan groeien daarna laat ik hem 2 stekken houden welke uitgroeien tot nieuwe plantjes, soms met bloemknoppen. De grote "moederplant" stop op een gegeven moment met nieuw blad aanmaken, hij kan dan nog gerust een paar maanden staan voordat de bladeren geel worden. Op een gegeven moment is de plant op en gaat ie dood. Ik vervang hem dan door zijn eigen stekjes en dan staat er weer een fris nieuw plantje te groeien. Dit zie je bv ook aan de rechterkant, daar staat een nieuw plantje. Achterin links kun je net de uitlopers van de grote plant zien. Hier zitten 2 nieuwe stekken met bloemen aan

Ik heb nog niks gedaan aan de alg dus ook nog geen Barly Straw geprobeerd. Ik ben altijd erg terug houdend met gebruik van middeltjes...... Denk dat ik eerst de garnaaltjes weer ga proberen.

@feyenoord, klopt dat je de verwarming ziet. In die hoek zit ook de diffussor voor de CO2. Persoonlijk stoor ik me er absoluut niet aan dus laat ik het zo lekker zitten. Ook mijn koppel/trio discussen vind het wel goed zo, ze plakken er wekelijks eieren tegenaan. In mijn oude inrichting zat het helemaal verstopt achter de planten, dit is nu niet meer zo. Misschien dat ik dat alsnog eens kan doen.

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 17-01-2010 17:19 | Quote

Bak ziet er echt mooi uit!!!
Ook de discussen zie er super mooi uit.
Vooral die kobalt blauw vind ik erg mooi!
Jammer genoeg moet ik nog even wachten tot mijn bak er zo "volgroeit" uit ziet. En dat de verwarming niet helemaal aan het zicht onttrokken is vind ik persoonlijk helemaal niet storend.
Die drijfbladeren geeft het echt een mooi geheel en appart beeld.

Grtz steven

wat is de hobby toch mooi!!

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 17-01-2010 23:52 | Gewijzigd: 18-01-2010 00:13 door milestone | Quote

Hallo Jaqueline,

Dit is wat je noemt een echte discusbiotoop. Je weet inmiddels wel dat ik erg kritisch ben en altijd verbeterpuntjes probeer aan te geven. Ik vind je bak zeker op het eerste gezicht er goed uitzien. Met name het hout is bijzonder fraai en mooi gepositioneerd. Alleen wat Bosje ook al is opgevallen. Op één of andere manier lijkt de bak niet echt volgroeid en komt op mij een beetje saai over.
Dat komt volgens mij doordat je wel wat erg veel Echinodoras Amazonica op een rijtje bij elkaar heb staan waardoor ze niet echt tot volle wasdom kunnen groeien en eigenlijk zo'n zelfde rijtje nog eens herhaald aan je linker kant. Ik heb nu inmiddels 7 bijzonder inspirerende voordrachten van Christine Kasselmann mogen bijwonen en één van haar vaste regels bij aquarium beplanten is voorkom herhalingen. Één volledige uitgegroeide E. Amazonica kan gemakkelijk 60-70 cm hoog en breed worden en is een schitterende blikvanger. In een grote bak kan je best nog wel meer blikvangers hebben maar voorkom dan dat ze op dezelfde breedte en/of hoogte staan.

Er zijn tegenwoordig zoveel Echinodoras soorten waarmee je zowel in vorm alsmede in kleuren van de bladeren meer contrast in je bak kan brengen. Zoals de
E. ORIENTAL of de E. RUBIN

Ook één mooi uitgegroeide forse struik van een fijnbladige plant zoals Cabomba aquatica of Mayaca fluviatilis zal het contrast aanzienlijk doen toenemen en je bak een enorme boost geven.
Nog een heel groot voordeel van een grote bos snel groeiende fijnbladige plant is dat deze veel voeding wegkaapt voor de neus van die vervelende algen. Dit kan echt een slok op een borrel schelen.
Wat ik ook een echte aanwinst vindt voor de voorgrond beplanting is een recent ontdekte plant de STAUROGYNE SP.

Na 32 jaar Koninklijke Marine nu eindelijk weer tijd voor verantwoord aquariumbeheer.

( Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 18-01-2010 06:42 | Quote

Dank je Peter voor je aanvulling. Je hebt wel gelijk wat betreft de zwaardplanten. Reden waarom deze er zoveel instaan is dat deze plant het goed deed toendertijd. In vergelijking met de bak van 6 maanden geleden zijn de planten aardig gegroeid. Moet ook toegeven dat ik ze zelf ook wel een beetje zat ben, zeker die van links, rechts zou ik wat kunnen uitdunnen nu.
Ik zal eens opzoek gaan naar een vervanger maar zoek dan wel wat in dezelfde richting omdat deze plant het wel aardig doet in mijn bak. Misschien een wat andere kleurslag is ook wel mooi

Steven, bedankt voor je complimentje

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 18-01-2010 07:57 | Quote

---Origineel geplaatst door: jacben---
Ik zal eens opzoek gaan naar een vervanger maar zoek dan wel wat in dezelfde richting omdat deze plant het wel aardig doet in mijn bak. Misschien een wat andere kleurslag is ook wel mooi

Wellicht kan je
HIER een keus uit maken.

Na 32 jaar Koninklijke Marine nu eindelijk weer tijd voor verantwoord aquariumbeheer.

( Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 18-01-2010 09:00 | Quote

Hoi jaqueline,

Ik vind je bak er prima uit zien. Vooral het hout vind ik erg geslaagd.

In de aanvullingen van de andere forumleden kan ik me wel een beetje vinden. (Ik houd zelf ook van een natuurlijk ogende bak, die er niet te gemaakt uitziet. Maar dat is natuurlijk gewoon een persoonlijke smaak. een ander zal het rommelig vinden.)
Wat je zelf ook al aan gaf is een plant te gebruiken met een andere kleur.

Zelf heb ik er twee maal de rode lotus in staan.( ik weet dat dze plant niet voor komt in de natuurlijke omgeveing van de discus , maar dat vind ik persoonlijk niet zo spannend.) van de achterste laat ik de bladeren tot aan de oppervalkte komen en de plant er voor houdt ik lager om een beetje een vol geheel te krijgen.

Gr. Dick

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 18-01-2010 14:04 | Quote

Dick, bedankt voor je compliment
Een rode lotus heb ik al eens geprobeerd maar wil niet echt goed groeien in mijn bak.

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 20-01-2010 16:07 | Quote

Prachtig hout en een mooie compositie. Alleen ben ik het met milestone eens, dat de beplanting iets mooier kan. Maar ja, ik ben ook een plantenliefhebster. Groetjes, Henny

Mijn man kijkt tv en ik kijk aquarium

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 07-02-2010 19:46 | Gewijzigd: 07-02-2010 19:48 door jacben | Quote

Stadium 1 is begonnen. Alle zwaardplanten eruit gehaald vandaag. Heb er 2 verplaatst naar de andere kant achterin, weet nog niet of ze daar blijven. Gister wat planten gehaald maar ook besteld bij Aquaplantsonline, komen volgende week. Dan zal er wel weer een en ander veranderen.

Zo ziet het er nu even uit:

Zag rechts mijn grote vriend zitten. Hij bleef voor het eerst ook nog eens even stil zitten voor een foto, sinds een jaar!

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 08-02-2010 09:42 | Quote

Je bak wordt prachtig, dat is nu al te zien! Enne... je vriend vind ik erg fotogeniek. Groetjes, Henny

Mijn man kijkt tv en ik kijk aquarium

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 08-02-2010 12:24 | Gewijzigd: 08-02-2010 12:39 door milestone | Quote

Kijk eens aan, Jaqueline.
het is je gelukt om de bak een stuk levendiger, natuurlijker te krijgen. En dit is nog maar fase 1. Zoals ik al eerder opmerkte ben ik helemaal weg van je hout. Schitterend gewoon. De variatie in planten maakt het ook nu al veel esthetischer. Bedenk echter wel dat die Hygrophila difformis links voor het hout, snel naar de oppervlakte kan groeien. Ik heb deze plant ook 2 jaar gehad en moest hem soms 2x per week snoeien. Op een gegeven moment stopte hij er echter mee, viel als het ware in kleine plantjes uiteen en het lukte niet meer om ze op te laten groeien. Ook een nieuwe vaantjesplant ging na enkele weken dood. Ik heb toen een Rotala wallichii daar neergezet. Die doet het erg goed en maakt nu mooie rode toppen.
Wellicht kan je proberen om je CO2 diffuser, links achterin, met deze plant te camoufleren. Het contrast, niet alleen in kleur maar ook in bladvorm, wat dan ontstaat zal echt heel fraai zijn.

Waarom lukte het niet om een rode lotus te laten groeien? Zo moeilijk is deze plant niet. Zacht enigszins zuur en warm water (discuswater dus) en af en toe een kleibolletje tussen de wortels. Hij vraagt wel wat licht maar dat heb je zo te zien voldoende. Zeker in het begin de naar de oppervlakte groeiende bladeren wegknippen zodat hij alleen onderwaterbladeren aan gaat maken en binnen 3-5 maanden heb je een schitterende blikvanger.

Ik wens je heel veel succes met de verdere uitvoering van je faseplan.
Het blijft ook na vele jaren een immer fascinerende hobby die zich steeds blijft innoveren. Ik heb vorige week 2 nieuwe echinodorassoorten geplant. De E. aflame en de E. Surprise. Het zijn beide echt verrassende planten. De eerste is een plant met zeer donkerrode bladeren en de 2e heeft bladeren in een pracht van rose/rood/wit/geel en groene tekeningen.
Ik kon op het internet niet zo heel veel erover vinden (alles blijkt aquaplantsonline gerelateerd te zijn) behalve dat het niet echt gemakkelijke planten zijn. Ik wacht af hoe ze het bij mij gaan doen.

PS. Je Panaque ( is het een L191?) is een pracht exemplaar. Hoe groot is deze nu?

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 08-02-2010 13:51 | Gewijzigd: 08-02-2010 13:52 door jacben | Quote

Dankjewel voor de complimentjes

Peter, het is inderdaad een L191. Ik ben benieuwd naar jou bevindingen van de E. Surprise. Ik heb die namelijk ook besteld.

Ik heb rode lotus wel gehad maar groeide traag en de bladeren waren heel teer en scheurden steeds kapot. Er ligt al een half jaar een bolletje ergens op de bodem maar zie er nooit wat mee gebeuren. Ik denk dat het komt door de algen groei die ik de laatste tijd heb en de drijfplantjes groeien heel snel waardoor de licht inval met de helft afneemt elke week. Ik haal dan weer 2/3 eruit. Ook de Hydrocleis kan veel licht wegnemen. Het zal even uitproberen worden.

Ik heb sinds zaterdag ook weer garnalen erin gestopt. Dit keer 10 Japonica garnalen. Hopelijk worden deze grotere jongens niet opgegeten door de discus

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 08-02-2010 16:42 | Quote

Hoi jacqueline je bak ziet er nu nog beter uit
gr hans

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 08-02-2010 17:09 | Quote

Ik heb, denk ik een jaartje terug ook 20 Japonica's in mijn bak losgelaten die ik echter na enkele dagen niet meer terug heb kunnen vinden. Totdat ik enige weken terug, bij wat groter onderhoud ik enkele terug zag. Ze zaten in mijn bioloog en achter mijn achterwand.
Dus of ze ook nog actief zijn in mijn bak valt te betwijfelen. Ze zijn dus letterlijk over de rand gekropen.
De E. Surprise en E. Aflame zitten er nog maar een dag of 5 in. Ik kan er nu nog niets over zeggen. Ik heb ze maar gelijk een bolletje klei gegeven.

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 08-02-2010 20:14 | Quote

Hoi jaqueline,

het ziet er nu erg goed uit

Complimenten

Gr. dick

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 08-02-2010 20:46 | Quote

Hey Jaqueline,

Ziet er weer erg goed uit. Ben benieuwd hoe hij eruitgaat zien met alle nieuwe planten en dergelijke.
Het word in ieder geval weer een schitterende bak.

mvg steven

wat is de hobby toch mooi!!

(
Naar boven )

Bericht: re: Discusbak avontuur | Gepost op: 09-02-2010 06:53 | Quote

Dankjewel allemaal

(
Naar boven )

« vorige |1|2|3|4|5|6|7| volgende »

� Copyright 2003 - 2006 12Forum.nl
Domeinregistratie door: Domeinstad